Waarderingsgesprek

Maandag 29/ 04, 22u19

Functioneringsgesprek


Ik zit momenteel aan de keukentafel van mijn tante. Ik heb 11u gewerkt vandaag. Waaronder zes uur zelf op dienst en vijf uur vanachter een bureau. Twee daarvan voor een waarderingsgesprek. Easy peasy.
Ik vraag geen medaille voor mezelf, alleen wat aandacht voor de mensen die écht veel werken.
Zoals vrachtwagenchauffeurs.
Dat vraagt wat kwaliteiten. En niet van de minste: doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid en het vermogen om overal je plan te trekken. In elke taal van het land waar je komt.

En een bepaald soort humor. Chauffeurshumor, die is net ietsje internationaler dan de vaderhumor. Het soort waarvoor je volgens mij voor je vader mag worden een brevet voor moet halen. Waar je als kind hard moet om lachen (omdat iedereen rond je lacht, dus je doet maar wat mee, weet jij veel).
En waar je als puber in de aanval of defensie gaat met bijhorend ooggerol en nogal groen staat om te grijnzen.  Je laat nog liever tanden trekken. Nu heb ik het zaakje door (éindelijk als twintiger) de enige tactiek is: je bij het team te voegen! Met hilariteit alom. (Ik beschrijf even kort mijn vader hier). Al gelooft hij het zelf waarschijnlijk niet. Een familietrekje.

Waarderingsgesprek


Een jaar eerder heette dit: 'het functioneringsgesprek'. Maar dit klinkt niet positief dus hebben ze er binnen de organisatie 'waarderingsgesprek' van gemaakt. Binnen het nieuwe competentiemangement. *Uche, uche, uche* neemt een slokje water -ahum-  Verslikte u zich ook even in de kurkdroge vaktermen?
Het komt er dus op neer dat:

Een functioneringsgesprek lijkt de focus te leggen op wat beter kan.
Een waarderingsgesprek daarentegen is het bevestigen van mensen in wat ze goed doen. Dat is voor mij een levensstijl, dus niet echt moeilijk om in de praktijk te brengen.
Heel simpel, een opmerking maken over hoe goed iemand er vandaag uit ziet, of hoe ze iets op een bepaalde manier aangepakt hebben maakt een heel verschil!

Je vind het zelf ook leuk als mensen dit zeggen tegen jou. En weet je wat we dan doen: afblokken. 'Zevert nie eh'. Want we zijn het niet gewoon om bedankt te worden of dat mensen onze inspanning opmerken.
Ik geef je een opdrachtje, geef elke dag iemand een OPRECHT compliment. Je leven zal beter worden, trust me ;)

Vandaag was zo'n positief gesprek. Zalig! Twee mensen die met een goed gevoel naar buiten gaan. Ja hoor er waren ook werkpuntjes, maar het is een kwestie van perspectief.
De medewerker van mijn equipe is tevreden omdat ze bevestiging krijgt dat ze haar werk goed doet, en ik omdat ik iemand heb kunnen bevestigen in wat ze doet, en de appreciatie dat haar werk gezien wordt!

Imaginair CV


Zo nu en dan maak ik eens mijn imaginaire CV op. Waar ben ik sterk ik en wat kan beter?
Raar maar waar, maar we worden altijd maar gedrild om werkpunten te zien.
Daarom geef ik je de opdracht om drie sterke en drie werkpunten van jezelf op te noemen. Niet zo makkelijk he?! De werkpunten zal je in één-twee-drie kunnen opsommen. want je hoort ze vaak genoeg. Weet je wat, laat een opmerking achter en ik zal één sterk punt van je opnoemen.

Benieuwd naar wat ik bij mezelf sterke punten vind?

Mijn sterktes zijn volgens mij momenteel het creatief schrijven, de kunst om met een klein detail een conversatie te starten met praktisch iedereen (zou je de blik op de oude boer zijn gezicht moeten zien als een jonge blondine met make-up over het Belgisch wit- blauw of Holstein begint- geniaal)
En gevoel voor humor. Het soort die maar enkele mensen begrijpen waarvan 98% leden van mijn familie zijn. Bij de rest krijg ik opgetrokken wenkbrauwen met bijhorende fronsrimpels.
Hoewel mijn impulsiviteit en oprechte levensstijl me al een paar keer het deksel tegen de neus heeft doen krijgen, maar heeft ook al veel positieve reacties teweeg gebracht.

Impulsiviteit en er gewoon zomaar wat uitgooien heeft die kracht. Mensen staan even met hun mond vol tanden en dat geeft me een honderdste van een seconde om langs die defensie te glippen en rond je hart te kruipen.
Want dat is wat ik graag doe.

Ps: ben ik nu toch wel helemaal vergeten om werkpuntjes op te noemen zeker?! ;)

-Fleur-

Reacties

Anoniem zei…
Dag Fleur,


Super om te lezen !
PS : Nog een eigenschap van een vrachtwagenchauffeur ...Elke vrachtwagenchauffeur slaagt erin om (zonder GPS) zijn bestemming te bereiken, terwijl ik MET GPS hopeloos verkeerd rij !
Maar dat zegt misschien meer over mij dan over de vrachtwagenchauffeurs hé ;)

Populaire posts