Niet compatibel met de granny-look

Sjofel-Chique

Ik hang in de zetel na het ontbijt.
Vandaag mag het, gewoon comfortabel lopen wezen. A l’aise.
Dus na het douchen wordt de outfit van vandaag: de uitgerekte wasbeer T-shirt, mijn C&A badjas die dienst doet als trui, en mijn hipster.
(*ik doel hiermee op de onderbroek, niet de modebewuste dame)
Broeken worden zwaar overgewaardeerd dus vandaag niet.

Social media

Zoals het een goed zondag betaamt. Zondag = rustdag.
Iedereen kent dat, geen doel vandaag en veel tijd.
Dan rijst de vraag: en hoe zou onze medemens het vandaag stellen?
En hup: uren doelloos scrollen op facebook en hartjes gooien op instagram.
Ja, ook jij bent hier schuldig aan, gezien je deze blog aan het lezen bent.
De duim van de rechterhand zwaar aan het overbelasten bij het ijverig scrollen.
Mijn weg banend door posts, artikels, classical art memes (fantastisch gewoon)
en gerichte reclame advertenties (bedankt cookies *zucht*).

Daarbij stuit ik plots op een artikel waar de titel van een Belgisch  modeblad claimt je te kunnen helpen bij het dragen van de “granny-look”.
Noem het zelfkennis, maar het is zonde van de tijd en energie, want no way dat de gemiddelde dame- zoals mezelf- hiermee weg komt zonder zich onsterfelijk belachelijk te maken.
Tegenwoordig dragen dames niet alleen de laatste trends maar ook het label: hipster.
Zoals ik al zei: in mijn beleving zijn hipsters het type onderbroeken die ik het draag.
Maar goed.
Ik ben eens benieuwd en begin ijverig te lezen.

Zijden sjaaltjes en antieke prints

Ik had het kunnen weten, zonder het artikel te hebben gelezen. 
Het probleem met sjaaltjes is dat ze, gedragen rond mijn hals, me doen lijken op vliegtuigpersoneel. En op de stereotype Russische Baboushka als ik ze nonchalant over mijn hoofd drapeer.
Als ik een sjaaltje om mijn hoofd bind, à la Jane Birkin, dan zit het zodanig strak dat mijn hoofd plots meer wegheeft van een paasei.
Voeg daar dan nog de gigantische zonnebril bij, ‘die je look compleet maakt’ en ik zie er plots als een gigantisch insect uit. Met lachstuipen en een geruïneerd kapsel tot gevolg.

Maar niet getreurd. Over naar antieke prints dan maar.
Het probleem is, wanneer je die prints met mij gaat combineren, is dat die meestal op bloezen met gigantische kragen en enorme pofmouwen gedrukt staan, waardoor ik er plots uit zie als een decadente piraat. Aye,aye, ai....

Parels

Ik zeg het je, ik ben gewoon niet compatibel met de hele oma-look.
Als je me versiert met parels, in mijn oren of rond mijn nek, kan ik evengoed de rol van Hyacinth Bucket op me nemen.
En ik zie er zodanig braaf uit dat ik enkel nog een kap en habijt mis om het dichtstbijzijnde Godshuis binnen te schrijden.
Of het parelsnoer sneuvelt al van vooraleer ik het huis uit ben.
Ik heb namelijk de neiging om te strakke kraagjes rond mijn nek open te trekken, daarbij al meerdere halskettingen mollend in het proces.
Dus een antiek parelsnoer van oma dragen: NO GO als je als een gek op handen en knieën alle rondspringende zoetwaterparels van onder het meubilair uit moet gaan vissen.

Het jaquetje of ‘knitwear’

Pas als ik het helemaal heb opgegeven in het leven, dan zal je me dit zien dragen.
Weg vorm. Weg vrouwelijkheid. Hallo saaiheid. Hallo jeuk. 
(Vooral de soort gemaakt van echte wol maakt je compleet gaga) 
Sorry. Nee. Gewoon nee.

Het bloemenjurkje

Dit is er eentje die topt of flopt.
Met mijn meter eenenzestig is het een verraderlijke iets.
Te lang: en ik zie er uit als de tent die we elke zomer meenemen op reis. 
Te kort, en ik loop er de hele dag panisch aan te trekken zodat ik niet per ongeluk met mijn onderbroek te koop loop. 
Net goed: is zeer moeilijk te vinden en is op heden om die reden ook niet aanwezig in mijn garderobe. 

Ik geef het op. De granny-look zal nooit de mijne worden. 
Ik hou het bij mijn blazers en zwarte jeans. 
En ik ga wel eens bij oma tussen haar handtassen neuzen. 
Want daar heb ik wel goede ervaringen mee! 
Zo bezit ik een vierkante exemplaar (waar ooit een verrekijker of fototoestel moet hebben in gezeten) en daar heb ik al veel goede reacties om gekregen. 
Maar één minpuntje, ze klikt bovenaan open en de twee flappen gaan uit elkaar, waardoor ik al meerdere malen mijn bezittingen van het trottoir heb mogen rapen na het nemen van mijn huissleutels...
Belangrijker is: ieder zijn eigen stijl. 
Draag verdorie wat je mooi vind en waar je je goed bij voelt.
Zwart of met kleur. Velours of katoen. Met of zonder hoofddeksel.
Jij maakt  je stijl.

-Fleur-

Reacties

Populaire posts